Sunday, March 3, 2013

JENIS-JENIS PISAU







FUNGSI-FUNGSI PISAU

1. Chef Knife 
Chef Knife  adalah pisau yang paling banyak digunakan.  Pisau sepanjang 8-10cm ini dapat digunakan untuk memotong sayur, mengiris daging, atau mencincang.


2. Paring knife
 Bentuknya lebih kecil dan pendek, hanya sekitar 3-4 cm.  Untuk merapikan dan membuang kulit buah serta memotong sayur yang kecil

3. Boning Knife
Mempunyai bentuk yang ramping dan panjang serta hujung yang agak melebar. Di gunakan untuk membuang tulang daging dan ayam mentah serta membuat irisan yang tipis dan kecil.
4. Cleaver atau Pisau daging
Pisau ini agak berat, dan digunakan untuk memotong daging. Kegunaan lain pisau ini adalah untuk membelah dan memotong tulang ayam. Selain itu, dapat digunakan untuk memotong sayur, mencincang daging, mengiris serta ketuk  hancur bawang putih, serai atau halia.

5. Filet Knife
Digunakan untuk memotong filet ikan.

6. Bread Knife
Pisau panjang yang sebelah sisinya bergerigi.  Pisau ini memudahkan kita untuk memotong roti supaya tidak hancur, terutama roti yang permukaannya agak keras tapi dalamnya lembut.

7. Pisau Ukir
Pisau yang kecil dengan bentuk lekungan pada hujungnya. Digunakan untuk mengukir buah dan sayur bagi menghasilkan bentuk yang menarik.



Haaa......jenis-jenis pisau dan fungsi nya kita dah tahu....jom kite belajar cara-cara nak pegang pisau pulak....kan tau name pisau je pegangnya tak pandai...alamaknya tak berasap lee dapur tuuu!!!..he he =) ..Sebenarnya teknik nak pegang pisau pon adeeee.....huhuhu....sebenarnya selama ini cara kami pegang pisau  salah daaa...biaselah, pegang ikut slese jer n asal terpotong sudaaaa.....hehehe.....TAPI sebenarnya teknik pegang pisau haruslah betul supaya memudahkan proses pemotongan dan aspek keselamatan dapat dijaga....ye laaa kan x pasal2  terpotong jari kita yang cantik tu....hehhehe...  ( ^_^)...jom kita tegok video cam mane tenaga pengajar kami tunjuk demo cara-cara nak pegang pisau dengan betul....


2 comments: