Wednesday, May 1, 2013

DAGING LEMBU

ASSALAMUALAIKUM......
Apa kabar semua??? Pada minggu ini kami nak kogsikan hidangan yang menu utamanya berasaskan daging. Pada minggu-minggu  yang sebelum ini, kami dah kongsikan dua jenis hidangan yang menu utamanya berasakan daripada ayam dan ikan....haaaaaa...ingat x?? tapi sebelum itu kami nak kongsikan beberapa maklumat berkaitan dengan daging lembu...


Sedikit info pasal daging lembu. Seperti yang kita ketahui, terdapat banyak bahagian daging yang terdapat pada seekor lembu, seperti yang ditunjukkan pada gambarajah dibawah.


Pemilihan jenis daging atau bahagian-bahagian daging ni penting untuk memastikan masakan kita sedap. Tapi masih ramai masyarakat kita yang kurang pentingkan jenis-jenis daging ni. Yang penting daging tu lembu. Itu je. So sebagai renungan kita bersama, sama-sama ler kita dapatkan info mengenai daging lembu ini supaya pas ni x la kita masak daging tu asyik keras jer...hehehhehe

Bahagian daging
Keterangan



‘Chuck’ atau daging batang pinang
  Ia adalah otot yang banyak digunakan dan semakin kuat apabila lembu semakin tua. Bahagian ini tanpa tulang dan biasanya tidak mengandungi banyaklemak. Bahagian daging ini boleh dibuat sebagai stik daging bahu atau daging bahu panggang. Daging ini elok apabila dimasak dalam masa yang lama pada suhu rendah.


‘Rib’ atau bahagian rusuk
   
Bahagian rusuk iaitu selepas bahu, sebelum pinggang dan kedua-duanya sangat lembut. Bahagian daging ini boleh dimasak strip, rib-eye steaks, atau standing ribroast. Stik boleh panggang di atas api yang tinggi dan dibakar di dalam ketuhar. Kandungan lemak yang tinggi membuat daging ini lembap.


‘Lion’
     
Bahagian pinggang dari pertengahan lembu adalah yang paling lembut. Juga dikenali sebagai daging T-Bone. Daging pada bahagian ini harus dipanggang di atas api yang kuat.

‘Sirloin’
    
Bahagian pinggang dari belakang lembu dan mempunyai kurang lemak. Boleh dipanggang tetapi dengan berhati-hati kerana ianya boleh kering dengan cepat.



‘Round’
    
Daging daripada otot yang banyak digunakan dalam bahagian belakang lembu. Seperti ‘Chuck’, bahagian ini adalah bahagian yang liat dan lebih baik apabila dimasak pada suhu yang rendah dalam ketuhara atau periuk yang berat. Walau bagaimanapun, jika telah diperap lembut, anda boleh menggorengnya di atas dapur.



Paling lembut
Lembut
Kurang lembut
                                 Rib
                              Sirloin
          Short Loin
                                               Chuck
                                               Round
                                    Flank
                    Short plate
                                  Brisket
                                    Shank


Tips Cara memotong Daging

* Sebelum daging dipotong seharusnya terlebih dahulu dibuangkan lemak atau serat, selaput keras yang menempel pada daging tersebut.

* Cara memotong daging yang tepat adalah dengan memotong melintang urat daging, jadi memotong searah urat daging akan menyebabkan daging yang sudah dimasak menjadi kenyal atau liat bila dimakan.

* Pada beberapa bahagian daging mempunyai lebih dari satu otot daging, misalnya mempunyai 5 otot daging. Maka setiap otot harus di buangkan dulu mengikuti selaput pembahagian setiap otot, baru kemudian daging tersebut dipotong melintang mengikuti arah urat daging tersebut.
Hilangkan Bau Daging

Cara pertama, dengan menggunakan tepung gandum, ataupun dengan perahan air asam limau nipis atau asam jawa. Selepas daging dipotong, masukkan sesenduk tepung dan gaul rata-rata. Biarkan 10 minit dan bersihkan daging semula. Jika menggunakan teknik melembutkan daging dengan buah betik atau buah nenas, anda bukan sahaja melembutkan tetapi bau hanyir daging turut hilang.

TIPS Menyimpan daging beku

Kadang-kadang kita membeli daging beku di supermarket. Tetapi bayak perkara yang tidak kita ambil perhatian Kerana daging yang beku ini sudang kurang banyak zat di dalamnya.So ada beberapa perkara perlu diambil berat adalah cara menyimpannya di peti sejuk, supaya daging tahan lama.

* Sebelum dimasukkan ke peti ais, bungkus rapat daging dengan plastik kedap udara. * Simpan di freezer dengan suhu (idealnya) -18°C.

* Simpan dengan rapi, tidak terlalu sesak dan banyak.

* Jika ingin memasak daging tersebut, biarkan daging mencair di bahagian tengah peti ais (bukan freezer) dengan suhu menjadi -1°C. sampai +4°C. Jadi jika besok ingin memasak daging tersebut, sehari sebelumnya keluarkan daging yang beku di tempat yang tidak terlalu dingin, supaya tidak cair dengan tiba-tiba. Kerana perubahan suhu yang terlalu cepat boleh membuat gizinya hilang.

* Boleh cairkan daging dengan mengeluarkannya dari peti ais, atau dalam suhu bilik. Proses cairan memang cepat, tetapi waktu masak daging biasanya lambat.

* Cepat2 masak bila daging dah mencair dan lembut.

* Daging yang sudah dikeluarkan dari freezer untuk dimasak sebahagian (sudah mencair), sebaiknya tidak dimasukkan kembali ke dalam freezer lagi (dibekukan lagi).

* Jika kesemua tips ini dilakukan dengan cermat dan teliti, daging beku dapat disimpan selama 6 bulan.

                                                     ~ Renung-renungkan dan selamat beramal ~
                                                                                       ^_^

No comments:

Post a Comment